Ciuperca ciupeşte ciupercile ciupite !

Trebuia să se ajungă și aici. Într-o lume în care „mănânci ciuperci” e sinonim cu „vorbești prostii” și în care înveți de copil că ciupercile trebuie cumpărate doar din locuri sigure pentru că pădurea e plină de ciuperci otrăvitoare, românii sunt mai degrabă suspicioși când vine vorba de ciuperci crude.

În cele de mai jos ne vom referi strict la ciupercile de cultură, cele pe care le găsim proaspete în magazin, albe sau brune. Despre hribi, ghebe, mânătărci, trufe și alte minunății de pe la noi o să vorbim o altă dată.

Agaricus biosporus, cunoscute la noi și după numele care definește ciuperca în franceză, „champignon”, sunt considerate un super-aliment atunci când sunt consumate crude. Sunt o sursă importantă de vitamine (mai ales complexul de vitamine B) și minerale esențiale (potasiu, cupru, fier, fosfor), ajută la prevenirea apariției cancerului și conține L-Ergothioneină, dușmanul principal al radicalilor liberi – substanțele alea instabile care atacă și vătămează membranele celulelor. Nu mai vorbim de conținutul bogat de minerale și proteine și de faptul că mulți vegetarieni și vegani o consideră principalul înlocuitor al cărnii în alimentație!

Dar să mâncăm ciupercile noastre, adică salatele cu ciuperci. Un alt motiv pentru care multă lume are rezerve în a consuma ciupercile crude este gustul ușor ciudat. Ca să vă obișnuiți cu el trebuie să faceți un lucru EXTREM de complicat – s-o încerci întâi cu un pic de sare 😛

1. Ciuperci cu quinoa, broccoli, mazăre și Eisberg Mix. Quinoa se gătește, mazărea e de preferat să fie (dacă nu aveți proaspătă) congelată și lăsată să se dezghețe. Pentru o porție, pe patul de salate se pune, așadar, quinoa albă gătită (cam 100g), 100g de buchețele de broccoli opărit, 80-100g de ciuperci albe feliate și o mână de mazăre (opărită și lăsată la rece, dacă nu e proaspătă). Salata se condimentează, clasic, cu sare, piper, ulei de măsline și oțet balsamic și, după pofte, se poate presăra la final parmezan ras sau, pentru vegani, cîteva nuci sau alune zdrobite.

2. Ciuperci cu nuci, morcov, semințe de rodie și Lollo Mix. Pe patul de cam 100g de salate proaspete (Lollo Mix e doar o sugestie, pot fi și alte mixuri, sau rucola) combinați 100g de ciuperci feliate (alea brune, că-s mai ciupercoase, așa :D), un morcov tăiat fâșii subțiri – sau rondele, dar subțiri să fie! – o mână de miez de nucă sfărâmat și o mână de semințe de rodie. Excelent pentru această rețetă e un amestec din dressing de mere de la Tokaj, ulei de măsline extravirgin și zeamă de lămâie.

3. Ciuperci crude cu baby spanac, fasole verde și orz sau orez fiert. La 100 de grame de orez, să zicem (rețeta originală e cu orz, dar noi mai grabă ținem orez prin cămară), fiert cu un praf de sare și lăsat la răcit, adăugăm 80-100 g de baby spanac, 100 de grame de ciuperci champignon feliate și cam 100g de fasole păstăi (dacă nu e sezonul lor, la fel, mai degrabă luați congelate, le opăriți și le lăsați la răcit). Dressingul final e cu ulei de măsline, sare, piper și un pic de dressing Vinaingrette sau de oțet balsamic, mai ales dacă adăugați și ceva piept de pui sau șuncă în această combinație.
Țineți minte, așadar – dacă ezitați din prima, un pic de sare, da…?

Acest site foloseste cookie. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citeste mai mult