Ce să mai faci, salatist vorbind, cu năutul. Dincolo de hummous

Leguma perfectă, proteine pentru vegetarieni, vedetă la dietă… năutul nostru cel de nu-chiar-toate-zilele este galonat cu valori nutritive mai ceva ca un general al Armatei Roșii.

Cu toată lista lungă de calități pe care le are, năutul este vitregit, la români, de celebritatea pe care o merită. De ce, nu știm – poate pentru că ni se pare mai ușor să curățăm niște cartofi și să-i prăjim; poate pentru că mâncăm de veacuri fasole, văr de-al doilea cu năutul, și nu facem compromisuri cu tradiția… sau poate pentru că, pur și simplu, pentru cei mai mulți dintre noi năutul înseamnă hummous, pe care-l luăm gata făcut din supermarket sau de la restaurantul oriental, pe lângă o lipie caldă.

Încerc să vă demonstrez că năutul are viață și dincolo de hummous. Da, tot va trebui să-l puneți la înmuiat și să-l fierbeți bine. Sau să-l luați gata fiert și conservat de la magazin. Dar merită, și veți vedea mai jos de ce.
Mai întâi, o listă – incompletă – de calități ale acestei legume, pe numele ei de buletin Cicer Arietinum, din marea familie a Fabaceelor:

E o sursă de proteine excelentă – la nivelul lactatelor sau al cărnurilor albe, dar fără grăsimile saturate și fără același aport de calorii
Reglează glicemia și are un aport glicemic scăzut – asta vă ajută la controlul poftei de mâncare (e, altfel spus, o legumă sățioasă) și, implicit, la slăbit, dacă țineți vreo dietă
E o legumă metalistă ! – are conținut ridicat de fier și fosfor – cine se știe cu anemie, femeile în perioada menstruală și tinerele mame ar trebui să ia năutul mult mai în serios.

Apoi, să vă spun pe scurt cum să aveți năut gata de pus în salate sau pentru făcut hummous în casă – e ca la fasole. Lăsați la înmuiat peste noapte sau opăriți-l rapid și puneți-l deoparte pentru două ore. După două ore de fiert e numai bun de scos deoparte, lăsat la răcit și folosit (sau separat în porții și păstrat la congelator.
Și acum, câteva idei de salate cu năut, care să facă această legumă și mai interesantă pentru nutriția noastră cea de toate zilele
Cu telemea de capră și roșii cherry, plus Pikans mix: pe patul de Pikans puneți cam 100g de năut boabe, o mână de roșii cheryy tăiate în jumătate, cam tot atâta măsline negre fără sâmburi. Folosiți ulei de măsline și un pic de dressing oriental de la Tokaj, plus sare și piper după gust. Dacă aveți, la final presărați și o mână de pătrunjel proaspăt.
Cu cașcaval și fistic – pe un pat de Lollo Mix puneți năutul, cașcavalul tăiat cubulețe și fistic mărunțit. Adăugați roșii cherry tăiate în jumătate și un dressing cu ulei de măsline și oțet balsamic. Sare și piper, ca de obicei, după gust.
Cu ardei, ton și ceapă – practic, în această salată năutul înlocuiește cu succes o legumă mult mai populară în această combinație, boabele de porumb dulce. Pe un pat de Eisberg puneți o ceapă roșie tăiată Julienne, tonul dintr-o conservă, ardeiul (gras, roșu sau kapia) tăiat cuburi, 100g de năut, sare și piper. Dacă tonul era conservat în ulei, puteți folosi acel ulei și adăugați doar zeama de la o jumătate de lămâie. Dacă nu, ulei de măsline și aceeași zeamă de lămâie