Dincolo de iahnii şi ciorbe: bobul de fasole, prietenul discret al salatelor noastre

Phaseolus Vulgaris – prietena de nădejde a congolezului și a eschimosului; a miliardarului și a săracului; a obsedaților de siluetă și a pofticioșilor care nu-și pun limite la masă.
Bobul de fasole e consumat, în diverse proporții și nenumărate feluri, în întreaga lume. Și nu e greu să înțelegem de ce – e unul dintre cele mai hrănitoare alimente, poate fi pregătit – nu mai zicem de savurat – în varii meniuri, și nu este pretențioasă la conservare. Merită să amintim ce conținut au doar 100 de grame de fasole boabe:

Minerale Lipide Alte proprietăți
  • calciu 228 mg
  • fosfor 407 mg
  • fier 5,5 gr
  • magneziu 140 mg
  • sodiu 24 mg
  • potasiu 1406 mg
  •  zinc 2,79 mg
  • grăsimi totale 1,8 g
  • colesterol 0,0 mg
  • saturate totale 0,12 g
  • monoinsaturate (olecice) 0,06 g
  • polinesaturate (linoleice) g 0,18
  • kilocalorii 332
  • fibre 4,3 g
  • proteine 19,2 g
  • grăsimi 1,8 g
  • carbohidrați 61,5 g
  • apă 7,9 g

 

Să revenim însă la miorițele noastre: din motive care țin îndeobște de istoria și educația noastră gastronomică, lista preparatelor cu fasole din dieta românului este foarte scurtă. O punem în ciorbă – cu carne afumată de porc sau nu, în iahnie (cu carne de porc sau nu) sau facem din ea o pastă – celebra fasole bătută (sau făcăluită). Uneori, mai punem pe masă la antreu și o salată de fasole fiartă, cu ceapă roșie tăiat julienne.
Și cam atât.

E nedrept pentru un aliment atât de bun și de hrănitor să-l vitregim în halul ăsta! Mai ales că nu trebuie să stați de fiecare dată să lăsați fasolea la înmuiat și să o fierbeți în trei ape, cum facem de obicei – asta pentru că piața este plină de conserve de fasole, și albă, și roșie. Așa că vă propunem mai jos câteva combinații de – de ce altceva – salate cu fasole!

1. Cu Lollo Mix sau rucola, baba ghannoush și roșii uscate – e o excelentă salată de iarnă, bogată în fibre și calorii. Pe patul de frunze de salată puneți 100g de fasole albă din conservă, două cepe verzi tăiate sau un bulb de ceapă mediu, tăiat julienne, două trei roșii uscate (dintr-acelea în ulei, se găsesc pe piață), o mână de semințe de pin și câteva linguri de baba ghannoush (sos de vinete, puteți folosi vinete conservate sau, desigur, salată de vinete). Dressingul poate fi vinaigrette, o lingură de ulei de măsline și un pic de oțet balsamic. Sare și piper după preferințe, bineînțeles!

2. Cu rucola, inimi de anghinare și semințe de susan – 100g de fasole din conservă (albă sau roșie) se pun pe patul de rucola iar peste ele se pune o mână de inimi de anghinare fripte pe grătar sau coapte. Se presară susan și o ceapă verde tăiată mărunt (sau arpagic, dacă aveți). Dressingul final se face cu ulei de măsline și oțet de mere sau, cel mai bine, cu jumătate de plic de dressing cu piure de mere de Tokaj. La așa combinație, dacă nu aveți restricții dietare puteți adăuga și 50g de carne (jambon, bacon sau mușchi file afumat).

3. Cu valeriană, tulpini de țelină, brânză albastră și fistic. Simplă și sofisticată în același timp, această combinație aparent bizară seamănă cu un puzzle unde, la final, vei vedea clar imaginea perfecțiunii Pe un pat de 100g de frunze de valeriană pui 100g de fasole de conservă (roșie pentru culoarea finală, dar nu e obligatoriu). Mai pui două tulpini de țelină verde, tăiate bucățele, o mână de fistic (40-50g), cam 50g de gorgonzola sau altă brânză cu mucegai nobil și pătrunjel verde tocat. Dressing clasic, cu ulei extravirgin de măsline și oțet balsamic, sare și piper.
Fistic am zis!

Acest site foloseste cookie. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citeste mai mult